مجلة علوم اللغة العربية وآدابها

القواعد التّوجيهيّة لظاهرة الحَمْل النّحويّ عند أبي حيّان الأندلسي

The directive principles for the phenomenon of the grammatical interpolation according to Abu Hayan Al Andalusi in Al Bahr Al Muhit

Dr. Wassim Zakaria Al-Kaakati

Global University | Lebanon

Abstract

Abstract: The guidelines for the phenomenon of interpretation are comprehensive rules in their entirety, aiming to justify the grammatical guidelines for grammarians, so they are used to preponderate diacritical facets in a single case. These rules were described by Abu Hayyan with accurate definitions and prominent characteristics, including their coming in a consistent and integrated manner, so they were not contradictory in that some of them were negating the other, instead, Abu Hayyan often brought them to reinforce his negation of some of the grammatical facets that the previous grammarians mentioned, and he used to choose the closest meaning from others in the interpretations of Arabic syntax, and it follows grammatical rules away from far-fetched possibilities, and therefore we find him strict in interpreting some Khafd to be because it is neighboring a word that has Khafd, as well as negating interpretations based on “inclusion”, resorting in the first to inflective facets that he opines to be far from overexertion, and he sees that in the second matter, inclusion is only used when necessary; Because interpreting the word on its linguistic meaning takes precedence over inclusion. Likewise, he specified the interpretation to be based on delusion in the realm of conjunctions, and he did not deem it valid to use it in a comparative analogy because it is according to him a necessity and that is weak, and the necessity is not measured against it, instead, the interpretation is based on the language- even if it was a scarce usage- takes precedence over an interpretation based on delusion which is considered not valid to be used in a comparative analogy or odd.

I have shown all this in my research and showed the rules and criteria adopted by Abu Hayyan, touching on the study of some of his examples contained in “The Bahr”, adopting the analytical and inductive approaches.

Keywords: interpretation – rules – possibilities – inclusion – delusion.

القواعد التّوجيهيّة لظاهرة الحَمْل النّحويّ عند أبي حيّان الأندلسي

– البحر المحيط أنموذجًا –

الدكتور / وسيم زكريا الكعكاتي

الجامعة العالمية | لبنان

الملخص

المستخلص: القواعد التّوجيهيّة لظاهرة الحمل قواعد كليّة بِمُجْمَلِها، تهدف إلى تسويغ التّوجيهات النّحويّة للنّحاة، فتُستَعْمَلُ لترجيح الوجوه الإعرابيّة في المسألة الواحدة. وقد اتسمت هذه القواعد عند أبي حيان بضوابط وسِمات بارزة منها مجيئها متناسقة متكاملة، فلم تكن متناقضة بأن يكون بعضُها نافيًا بعضها الآخر، بل أتى بها أبو حيّان غالبًا لتعضيد إنكاره لبعض الوجوه الإعرابية التي ذكرها النّحاة السابقون له، وكان يختار الوجهَ الأقرب من غيره في التّفسيرات الإعرابيّة، ويجريه على القواعد النّحويّة مبتعِدًا عن الاحتمالات البعيدة المتكلَّفة، ولذا نجده متشدِّدًا في الحمل على الجوار بطريق الخفض وكذا الحمل بالتضمين، يلجأ في الأول إلى وجوهٍ إعرابيّةٍ يراها أبعَدَ عن التّكلُّف ويرى أن الثاني لا يصار إليه إلا عند الضرورة؛ لأنَّ إجراء اللفظ على مدلوله الوضعي أولى من التضمين. وكذلك خَصَّ الحمل على التّوهّم بباب العطف، ولم يُجِز القياس عليه لأنّه عنده من الضّرورات وهو ضعيف، والضرورة لا يقاس عليها، بل الحمل على لغة -وإن كانت قليلةً- أولى من الحمل على التّوهّم الذي يَعدُّه غير مقيس أو شاذًا. 

لقد بيَّنت كلّ هذا في بحثي وأظهرت القواعد والمعايير التي اعتمدها أبو حيان متطرِّقًا إلى دراسة بعض أمثلته الواردة في “البحر” معتمدًا المنهجين التحليلي والاستقرائي.

الكلمات المفتاحية: الحمل- القواعد-الاحتمالات-التضمين- التوهُّم.