النظرة الجمالية في التعبير القرآني

Absoluteness of Quranic Beauty

Moftah Mohamed Mohamed Omar Al-Bakush

Nalut University || Libya

Abstract

Abstract: The concept of beauty in the Qur’an did not limit his attention milestones Hassan and beauty in the world and the Hereafter beauty sensuous but extended this care to the beauty moral than human beauty above beauty and this Mmaidl that the Qur’an method has its own different methods Arab rhetoric and rhetoric and composition. Dealt with this paper exaggeration Beauty Qur’anic where the Qur’an beautiful than all the beauty and charm of dazzling beauty eyes came every verse of the verses carry under their meanings of cosmic very beauty and splendor, we have deficits scholars of rhetoric and imagination to produce the like Quran came and papers of this article illustrated and much of the failure to meet the Qur’anic expression of beauty eloquent endless wonders do not cease because the Qur’an splendor of his eloquence and alignment of the letters arrived to the top of the miracles in all fields of literary and rhetorical. That the main thing in the miracle of the Qur’an is Mizar which of eloquence and rhetoric and the statement, and splendor of meanings and accuracy of harmony words in their buildings, and formatting commensurate with the sweetness of style and quality in the sense, then tightened in the link so that seizes on the feelings of the listeners of this Quran. The method in the Qur’anic text features swab scenic wonder, is reflected in the systems voice quality foundries in conjunction words and sentence and verses and Surat to be reached proficiency in the discharge of speech and Arts Rhetoric can not rhetoricians and spare breaths talented eloquent, coloring Qur’anic discourse was an art of arts likeness stylistic whole by linguists and the people of the ancient and modern statement blessed be God’s best creators. 

Keywords: Beauty, Goodness, The Hassan, The Truth, Miraculousness. 

النظرة الجمالية في التعبير القرآني

مفتاح محمد محمد عمر البكوش

جامعة نالوت || ليبيا

الملخص

المستخلص: إن القرآن الكريم لم يقصر عنايته بمعالم الحسن والجمال في الدنيا والآخرة على الجمال الحسي وإنما امتدت هذه العناية إلى الجمال المعنوي الذي يزيد الإنسان جمالاً فوق الجمال وهذا مما يدل على أن للقرآن الكريم أسلوباً خاصاً به مغايراً لأساليب العرب في البلاغة والخطابة والتأليف. تناولت هذه الدراسة بلاغة الجمال القرآني حيث إن للقرآن الكريم جمالاً يفوق كل جمال وسحر يبهر بجماله الأبصار فجاءت كل آية من آياته تحمل تحت معانيها معاني كونية غاية في الجمال والروعة، لقد عجز علماء البلاغة والخيال على أن يأتوا بمثل معاني القرآن وجاءت ورقات هذه المقالة موضحة وبكثير من التقصير في إيفاء التعبير عن الجمال القرآني البليغ الذي لا تنتهي عجائبه ولا تنقضي لأن القرآن الكريم بروعة بلاغته وتراصف حروفه وصل إلى قمة الإعجاز في كافة المجالات الأدبية والبلاغية. إن الجمال القرآني البليغ هو المحور الأساسي لحقيقة الإعجاز القرآني، وهو عنصر مهم في فهمها ويثبت أن له أساساً متيناً في اتخاذه محور النظريات والمناقشات العلمية لخواصه منها، الانسجام والمرونة والثبات عبر العصور والمجالات وكذلك الكشف عن أهمية حقيقة الجمال القرآني في وضع تطور العلوم الإسلامية وغير الإسلامية، إن أبرز شيء في إعجاز القرآن هو ما يظهر فيه من الفصاحة والبلاغة والبيان، وروعة المعاني ودقة انسجام الألفاظ في مبانيها، وتنسيقها تنسيقاً يتناسب مع عذوبة الأسلوب والجودة في المعنى، ثم إحكامها في الربط بحيث تستولي على مشاعر السامعين لهذا القرآن الكريم. إن الأسلوب في النص القرآني يمتاز بمسحة خلابة عجيبة، تتجلى في النظم الصوتي وجودة السبك في ترابط كلماته وجمله وآياته وسوره إلى أن وصل إلى البراعة في تصريف القول وأفانين البلاغة فأعجز البلغاء وقطع أنفاس الموهوبين من الفصحاء، وتلوين الخطاب القرآني كان فناً من فنون إعجازه الأسلوبي أجمع عليه علماء اللغة وأهل البيان قديماً وحديثاً فتبارك الله أحسن الخالفين. 

الكلمات المفتاحية: الجمال، الحسن، البديع، الإعجاز، الزينة.