مجلة علوم اللغة العربية وآدابها

الحديث النبوي دليل من أدلة النحوي

الحديث النبوي

الحديث النبوي

The Prophetic Hadith as evidence for Grammar

Co-Prof. Ibrahim Sulaiman Ibrahim Almatroudi

College of Arabic Language | Imam Mohammed bin Saud Islamic University | KSA

Abstract

Abstract: In Islamic and Arabic Legacy there are issues where a satisfactory solution had not been reached yet; pens roam around these issues and flutter without much progress, in fact sometimes mystery is added proportionally to reflection upon them, one of those issues is The Arguing with Honorable Alhadith with Grammarians, first among those who rallied for it was Ibn Aldhaea Alandalusi in the seventh century, and followed down that path his pupil Abu Hayyan Alandalusi; then more argument was issued among Modern grammarians, to the point where you can not find a single paper where its author did not participate at one point in this same issue, be it in support or against it. The conclusion of modern studies is split into four main outcomes: 1) Acceptance of the claims of Ibn Aldhaea and his pupil Abo Hayyan that early grammarians did not argue with Alhadith or they did not argue with it enough. 2) That Ibn Malik and before him Ibn Tarawah and Ibn Kharoof, put The Alhadith in its rightful place. 3) Alhadith was present in Early Grammarians work even though sometimes it was not referenced back to Prophet Mohammed Peace be Upon Him. 4) Never has it been said that Early grammarians denied Arguing with Alhadith, not in their actions nor in their saying. These Four outcomes gave me a glimpse into this linguistic mystery, and I hope that I will succeed in finding a solution that gathers in itself something from each side, to produce a solution that satisfies everyone.  The methodology adopted for this study is a Descriptive method, with two main parts, the first being inductive in nature, where I collected the opinions of early and modern scholars about the argument with Al-Hadith by Grammarians; The second being analytical, by describing what the grammarians thought about Al-Hadith and their analysis of it, criticizing here and agreeing with it there. Some of the results of this research endeavor: – That the essence of argument with Al-Hadith was the fact that The Prophet Peace be upon him was Arabic, he would get the same treatment as any other arab by the grammarians, if considering the language and its rules he should pose no difference to any other individual, as Ibn Jinni said in his Khassaess, such conclusion is related to the grammarians by this study, it even go so far as to link their attitude toward arabs in general to an added evidence. 

Keywords: Dilemma, Argument, Al-hadith, Arabic language, Grammarians.

الحديث النبوي

الحديث النبوي دليل من أدلة النحوي

الأستاذ المشارك / إبراهيم بن سليمان بن إبراهيم المطرودي

كلية اللغة العربية | جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية | المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: في التراث الإسلامي والعربي قضايا تظلّ عالقة، لم تُحسم ولم يُصَرْ فيها إلى حل مُرضٍ، فتتناولها الأذهان وتُقلّبها الأقلام، وربّما زادت على التناول والتقليب غموضا وإلباسا، ومن تلك القضايا قضية الاحتجاج بالحديث الشريف عند النحويين، فقد أثارها وابتدأ القول فيها الأستاذ ابن الضائع الأندلسي في القرن السابع، وتبعه فيها تلميذه الشيخ أبو حيان الأندلسي، ثم تفاقم الحديثُ فيها عند المحدثين، فلا تكاد تجد رسالة علمية، مدارها علما النحوِ والصرف، تحقيقا كانت أم دراسة، إلّا ولصاحبها خوض في هذه المسألة، ومشاركةٌ فيها. والذي انتهت إليها الدراسات الحديثة كلها تقريبا أمور، أولها القبول جملةً بما قاله أبو حيان وشيخه ابن الضائع عن متقدمي النحويين من أنهم لم يحتجوا بالحديث، أو لم يحتجوا به بالقدر الذي كان يستحقه. وثانيها أن ابن مالك، وقبله ابن الطراوة وابن خروف، وضعوا الحديث في المكان اللائق به. وثالثها أنّ المتقدمين كان الحديث حاضرا في مؤلفاتهم اللغوية، وإن كان أحيانا دون نسبته إليه _عليه الصلاة والسلام_ وهم أيضا رواة له وحريصون على نقله. ورابعها أنّ هؤلاء المتقدمين، الذين هذه حالهم مع الحديث، لم يُروَ عن أحد منهم أنّه رفض بقوله وكلامه، لا بفعله وعمله، الاحتجاجَ به والاستدلال به. هذه الأمور الأربعة دعتني إلى النظر في هذه القضية من جديد، وفتحت لي كُوّة صغيرة لحلّ هذا اللغز اللغوي، حَلّا لعله يُرضي الجميع، ويأخذ من كل طائفة شيئا به يبني الرأي الجديد؛ إنها محاولة توفيقية، أرجو أن أُوفّق فيها، وأُسدد في تبيانها والانتصار لها. والمنهج العلمي الذي اتّخذته في درس هذه القضية منهج وصفي، وفيه من الإجراءات شقان: الأول: استقرائي، قمتُ فيه بجمع ما قاله فريق من المتقدمين والمحدثين حول الاحتجاج بالحديث، والثاني: تحليلي، نهضت فيه بوصف ما دار حول الاحتجاج بالحديث النبوي عند النحويين، ناقدا إياه تارة، وموافقا أخرى. وكان من نتائج هذه الرحلة البحثية ما يلي: أنّ أساس قضية الاحتجاج بالحديث النبوي هي أنّ الرسول _عليه الصلاة والسلام_ عربي، يخضع لما يخضع له سائر العرب عند النحويين، وأنّه من حيث اللغة وقوانينها، لا بلاغتها وفصاحتها، فردٌ عربي؛ كما قرره ابن جني في خصائصه، وهذه نتيجة أنسبها إلى النحويين، وأرى منهجهم يقود إليها، وبنيتُ عليها فكرتي الأساسية في هذا البحث. 

الكلمات المفتاحية: الخلاف – الاحتجاج – الحديث النبوي – اللغة العربية – النحاة.

الحديث النبوي