Shawqi between Mandour and Al-Akkad: A critical view
Sara Hussein Al-Sarahneh
Faculty of Arts || Al-Quds Open University || Palestine
Abstract: This research dealt with a critical topic, which is “Shawqi between Mandour and Al-Akkad.” The importance of the topic that criticism was the beginning establishing criticism rules in this field especially since they are of the big and great critic and modern age, Shawqi is age poet.
This research aimed at showing how Shawqi was criticized by Muhammad Mandour and Al-Akkad, and what is Shawqi’s position on this criticism.
When the great critics meet, the conversation becomes meaningful, and a good approach that yields the opinions and comments of those critics, because they are the way to develop proper, correct and impartial literature.
The importance of this research lies in highlighting the role of literary criticism through great critics of a poet like Shawqi. My only motivation was to see the critical study in place; because criticism is one of the best means of change
The focus of criticism which the study revolves around an idea that can be developed by the students. My goal was to present this creative critical idea and treat it. One of the main reasons for choosing this research was the role of literary criticism in treating many literary problems and offering solutions to them, by presenting the two points of view between Mandour and Al-Akkad for Shawqi.
As well as answering the following questions:
- Have modern critical studies been able to solve the major problem of stumbling among contemporary writers, or have they failed to solve or eliminate it?
- Have Mandour and Al-Akkad really pushed the status of literary criticism to the required levels?
I balanced between Al-Akkad and Mandour’s criticism of Shawqi’s poetry, each of them’s vision of his lyrical theatrical poetry, the content of his literary work and the drawbacks that Al-Akkad took on him, and Mandour’s just judgment of him.
Keywords: Arabic poetry – Ahmed Shawki – Muhammad Mandour – Al-Akkad – criticism.
شوقي بين العقاد ومندور: رؤية نقدية
سارة حسين السراحنة
كلية الآداب || جامعة القدس المفتوحة || فلسطين
المستخلص: تناول هذا البحث موضوعاً نقدياً وهو ” شوقي بين مندور والعقاد رؤية نقدية” وتكمن أهمية الموضوع في أن هذا النقد كان بداية لتكوين أسس وقواعد نقدية في هذا المجال لاسيما أن مندور والعقاد يعدان من كبار النقاد في عصرنا الحديث، وشوقي شاعر العصر الحديث.
هدف هذا البحث إلى بيان كيفية عرض نقد شوقي من قبل محمد مندور والعقاد وما موقف شوقي من هذا النقد. وحين يجتمع كبار النقاد يصبح للحديث معنى ومنهجا جيدا تتمخض منه آراء أولئك النقاد وتعليقاتهم لأنهم هم السبيل لتطوير أدب سليم وصحيح وحيادي.
وتكمن أهمية هذا البحث في إبراز دور النقد الأدبي من خلال ناقدين كبيرين لشاعر مثل شوقي وكان دافعي الوحيد أن أرى الدراسة النقدية قائمة؛ لأن النقد من أفضل وسائل التغيير.
محور النقد الذي تدور حوله الدراسة فكرة قابلة للتطور لدى الدارسين فكان هدفي طرح هذه الفكرة النقدية المبدعة وعلاجها.
وكان من أبرز أسباب اختيار هذا البحث دور النقد الأدبي في علاج الكثير من المشاكل الأدبية وطرح الحلول لها، من خلال عرض وجهتي النظر بين مندور والعقاد لشوقي.
وكذلك الإجابة عن الأسئلة التالية:
1.هل استطاعت الدراسات النقدية الحديثة أن تحل مشكلة التعثر الكبرى لدى أدباء العصر أم أنها أخفقت في حلها أو القضاء عليها؟
- هل استطاع مندور والعقاد فعلا أن يدفع حالة النقد الأدبي إلى المستويات المطلوبة؟
وقد وازنت بين نقد كلِّ من العقاد ومندور لشعر شوقي، ورؤية كلّ منهما شعره الغنائي المسرحي، ومضمون عمله الأدبي والمآخذ التي أخذها العقاد عليه، وحكم مندور العادل له.
الكلمات المفتاحية: الشعر العربي – أحمد شوقي – محمد مندور – العقاد – النقد.