خفاء
Concealing the diacritical marks and its impact on the multiplicity of meaning
in the Quran, with the” Bahr al-Muhit” as an example
Fareda Jmeaan Mahmood Alkrenawi
An-Najah National University | Nablus | Palestine
Abstract: Summary This study pays attention to the hiddenness of the grammatical sign, and its impact on the multiplicity of grammatical aspects and meaning,
in the Holy Qur’an, based on the interpretation of Al-Bahr Al-Muhit by Abu Hayyan which is considered one of the most important exegeses that delved deeply into the linguistic aspects of the Quranic text, distinct from mere interpretation and addressing the essence of the text. The significance of meaning was elevated in Abu Hayyān’s interpretation in general, and his reliance on common linguistic elements in particular.
The grammatical mark in the books of grammatical thought is related to the factor theory. As it is closely related to it; The factor is the letter or verb and what is derived from it, and the verbal change is the difference in the movements that appear at the end of the speech. As for the discretionary change,
it is the estimation of the movements in what does not appear in it for a purpose or an obstacle, such as impossibility or construction, the parsing of sentences, and some morphological symptoms,… and in this study we will The researcher explains this phenomenon,
with some verses in the Holy Revelation, and how the absence of the grammatical mark in it contributed to making it a carrier of several grammatical aspects, by relying on the interpretation of Al-Bahr Al-Muhit by Abu Hayyan, and what was permitted among these aspects or what was rejected.
Keywords: invisibility of the grammatical sign, estimation, multiplicity of grammatical aspects, meaning, Abu Hayyan, the surrounding sea, weighting, refutation.
خفاء العلامة الإعرابيّة وأثره في تعدّد الأوجه الإعرابية في القرآن الكريم، البحر المحيط أنموذجًا
فريدة جميعان محمود القريناوي
جامعة النّجاح الوطنيّة| نابلس | فلسطين
المستخلّص(): تعتني هذه الدراسة بخفاء العلامة الإعرابيّة، وأثر ذلك في تخلّق ظاهرة تعدّد الأوجه الإعرابيّة والمعنى، في القرآن الكريم، بالاعتماد على تفسير البحر المحيط لأبي حيّان، الّذي يُعدّ من أهمّ التفاسير الّتي تناولت النصّ القرآنيّ تناولًا لغويًّا عميقًا ينأى عن التأويل وليّ عنق النصّ، وقد كان للمعنى منزلة رفيعة في تفسير أبي حيان بعامةٍ، ووقوفه على المشترك النحويّ بخاصةٍ؛ إذ كان المعنى الموجّه في قبول المعاني مجتمعةً تحت التركيب الواحد، أو في ردّ ما يظن وهمًا أنه مشترك نحويّ، أو في ترجيح معنى دون آخر في سياق النصّ الشّريف.
وفي هذه الدراسة تناولت الباحثةُ أحدَ بواعث ظاهرة تعدد الأوجه الإعرابية، وهي خفاء العلامة الإعرابيّة وكيف يؤثّر ذلك في تعدّد المعانيّ فالعلامة الإعرابية في كتب الفكر النحويّ متعلقةٌ بنظرية العامل؛
إذ ترتبط به بشكل كبير؛ فالعامل هو الحرف أو الفعل وما يشتقّ منه، والتغيير اللفظيّ هو اختلاف الحركات الظّاهرة في أواخر الكلم، أمّا التغيير التقديريّ فيكون بتقدير الحركات فيما لا تظهر فيه لغرض أو لمانع، كالتعذّر أو البناء وإعراب الجمل، وبعض العوارض التصريفيّة،… وفي هذه الدّراسة سوف تقوم الباحثة بتجلية هذه الظّاهرة،
ببعض من الآيات في التّنزيل العزيز، وكيف أسهم غياب العلامة الإعرابية فيها، إلى جعلها حمّالةً لعدّة أوجه نحويّة، وذلك بالارتكاز على تفسير البحر المحيط لأبي حيّان، وماذا أجاز من بين هذه الوجوه أو ماذا ردّ.
الكلمات المفتاحية: خفاء العلامة الإعرابية، التقدير، تعدد الأوجه الإعرابيّة، المعنى، أبو حيان، البحر المحيط، التّرجيح، الرّدّ.