Metasardic themes in the novels of Amir Taj Al-Sir
Mr. Hossain Torfi Alivi1, Co-Prof. Ali Khezri*1, Prof. Rasoul Balavi1, Co-Prof. Mohammad Javad Pur Abed1
1 Faculty of Arts and Human Sciences | Persian Gulf University | Iran
Abstract: There have been many studies on themes, in the novel and poetry, such as the theme of death and life, and others, but rarely research has touched on the themes, and the research means that theme that enters the author’s novels, in different forms and types, once intended and sometimes is motif and often as an internal intertextuality that does not depart from The scope of the metasar, who wants to love you in the narrative text, and these themes abounded in the novels of the Sudanese writer Amir Taj Al-Sir, who wrote some of his novels in the context of the metasar, and used common themes such as magic, weather, disease, medicine, perfume and death, which broke into all his novels and narrative writings, and are a motif for his text. Narrative, however, with this difference that the crown of the secret, gave the techniques of metasardom, to have a meaning discovered by those who read all his writings. The research in this study attempts to answer two basic questions: What is the metanarrative theme in the novels of Amir Taj Al-Sir? What are the characteristics of this theme in the metasarical text? It is clear through this research that some themes were not metasardic, and they are transferred from an ordinary word to a metasardic word, and sometimes they oscillate between the two. This study relies on the descriptive-analytical approach, with a literary balance in the novels of Amir Taj Al-Sir, and discussing it as an internal intertextuality, not deviating from the main topic, which is the metasar. The Coptic, “The Caterpillar”, “366”, “Ebola 76”, “The Biography of Pain”, “The Land of Sudan”, “Mahr al-Sayah”, “Qalam Zainab”, “Weather”, “Witch Resort” and “Flowers You Eat” Fire”, “A Brief Biography of Darkness” and “A Painful Part of a Tale”.
Keywords: Metasard, Theme, Amir Taj Al-Sir, Novel
الثيمات الميتاسردية في روايات أمير تاج السرّ
أ. حسین طرفي علیوی1, الأستاذ المشارك / علي خضري*1, الأستاذ الدكتور / رسول بلاوي1, الأستاذ المشارك / محمد جواد پورعابد1
1 کلية الآداب والعلوم الإنسانية | جامعة خلیج فارس | إیران
المستخلص: كثرت الدراسات حول الثيمات، في الرواية والشعر، ومثل ثيمة الموت والحياة وغيرها، لكنّ قلّما تطرّق بحثٌ حول الثيمات الميتاسردية، ويعني البحث تلك الثيمة التي تدخل روايات المؤلّف، بأشكال وأنواع مختلفة، مرة تكون مقصودة وأحياناً تكون موتيفاً وكثيراً ما تكون تناصاً داخلياً لا تخرج عن نطاق الميتاسرد الذي يريد التحبيك في النصّ السردي، وقد كثرت هذه الثيمات في روايات الكاتب السوداني أمير تاج السرّ الذي كتب بعض رواياته على سياق الميتاسرد، واستعمل ثيمات مشتركة كثيمة السحر والطقس والمرض والطبّ والعطر والموت، التي اقتحمت كل رواياته وكتاباته السردية، وهي بمثابة الموتيف لنصّه السردي، لكن، مع هذا الاختلاف أن تاج السرّ، أضفى تقنية الميتاسرد، لتكون لها معنى يكتشفها من يقرأ جميع كتاباته.
يحاول البحث في هذه الدراسة الإجابة على سؤالين أساسيين: ما الثيمة الميتاسردية في روايات أمير تاج السر؟ ما مميزات هذه الثيمة في النصّ الميتاسردي؟ ويتبيّن من خلال هذا البحث أن بعض الثيمات لم تكن ميتاسردية، وهي منتقلة، من لفظة عادية، إلى لفظة ميتاسردية، وأحياناً تكون متأرجحة بين الاثنين، وثمة ثيمات وردها تاج السرّ عن قصد ميتاسردي ككلمة طقس. وتعتمد هذه الدراسة على المنهج الوصفي-التحليلي، مع موازنة أدبية في روايات أمير تاج السرّ، ومناقشتها كتناص داخلي، لا يبتعد عن الموضوع الأساسي وهو الميتاسرد، والروايات التي سيتطرّق إليها البحث هي الآتي: “زحف النمل” و”العطر الفرنسي” و”توترات القبطي” و”صائد اليرقات” و “366” و”إيبولا 76″، و”سيرة الوجع” و”أرض السودان” و”مهر الصياح” و”قلم زينب” و”طقس” و”منتجع الساحرات” و”زهور تأكلها النار” و”سيرة مختصرة للظلام” و”جزء مؤلم من حكاية”.
الكلمات المفتاحية: ميتاسرد، الثيمة، أمير تاج السرّ، الرواية