مجلة علوم اللغة العربية وآدابها

مَرْجِعِيَّاتُ الهويَّةِ فِي رِوَايَةِ “الغَجَرِيَّة”لوِئَام المَدَدِيّ

مَرْجِعِيَّاتُ

مَرْجِعِيَّاتُ

Review of Identity in The Gypsy by Weam Almadady

 

Prof. Adnan Mahmoud Suleiman Obaidat

Faculty of Science & Arts | Jordan University of Science & Technology | Jordan

Abstract

Abstract: The Gypsy, by the Moroccan novelist Wiam Al-Madadi, highlights the identity crisis experienced by modern-day humans. Al-Madadi employed characters through which she aimed to reveal her inner thoughts. The gypsy, Mahtab, and her daughter Qamar were the two central characters in the novel, employed to express the writer’s thoughts best. Through these two characters, Al-Madadi has creatively conveyed her thoughts about the various individual and group conflicts in the East and West. She particularly reflected upon the Desert Storm in Iraq and the associated contradictory stands of rejection and approval of that war. Moreover, the writer portrayed the individuals’ relationships manifested in the religious, historical, humanitarian, and ethnic conflict with others. The novel revealed that murder, conspiracy, and injustice are not only practiced by Muslims and Easterners, as portrayed by the Western media but rather practiced by Westerners, often shown in their relationships within the same society or in their attitudes towards their different civilizations.

Keywords: The novel, identity references, The Gypsy. Wiam Al-Madadi.

مَرْجِعِيَّاتُ

مَرْجِعِيَّاتُ الهويَّةِ فِي رِوَايَةِ “الغَجَرِيَّة”لوِئَام المَدَدِيّ

الأستاذ الدكتور / عدنان محمود سليمان عبيدات

كلية العلوم والآداب | جامعة العلوم والتكنولوجيا الأردنية | الأردن

الملخص

المستخلص: تتحدث رواية “الغجرية” للروائية المغربية وئام المددي عن أزمة الهوية التي يعيشها الإنسان المعاصر، استخدمت خلالها شخوصًا عن موضوعها،، أرادت من خلالها أن تَعْبُرَ إلى ما كانت تفكر فيه، فكانت شخصية مهتاب الغجرية وابنتها قمر هما الوسيلة الفضلى عندها للتعبير وكانتا شخصيتي الرواية الرئيستين، واستطاعت من خلال هاتين الشخصيتين أن تعبِّر بطريقة إبداعية لغة وتفكيرًا وقدرة على الحبك الدرامي عن الصراعات المختلفة الجماعية والفردية في الشرق والغرب في آن معًا، فتحدثت عن عاصفة الصحراء في العراق بخاصة وما اعترى ذلك من مواقف متضادة بين الرفض والقبول، وصوّرت العلاقات الفردية التي نقلت من خلالها صور الإنسان في صراعه الديني والتاريخي والإنساني والعرقي مع الآخر، وظهر أن القتل والتآمر والظلم لا يمارسه المسلمون والمشارقة بالصورة التي يصورها بهم الإعلام الغربي، بل يمارسه الغربيون في كثير من الأحيان في علاقاتهم داخل المجتمع الواحد، أو في مواقفهم من حضاراتهم المختلفة.

الكلمات المفتاحية: الرواية، مرجعيات الهوية، رواية “الغجرية”، وئام المددي.

مَرْجِعِيَّاتُ