مجلة علوم اللغة العربية وآدابها

الانزياح في ديوان (القادمون الخضر) لسليم عبد القادر

The stylistic shift in diwan/poetical work (Al-Kademon Al-Kodor)

Mrs. Nouf Yahya Mehzri*1, Prof. Hanan Abdullah Al-Ghamdi1

1 College of Languages and Translation | University of Jeddah | KSA

Abstract

Abstract: This article aims to study the poetry of Salim Abdel Al-Qader (Al-Kademon Al-Kodor) in a stylistic manner through the shift theme, which expresses the change of speech from its ideal format for rhetorical purposes and benefits. The study was divided into a preface and three chapters; we dealt with conceptual approaches in the preface, then presented the rhythmic shift in the first chapter, the syntactic in the second chapter, and the semantic in the third chapter, according to a descriptive and analytical approach to poetic styles. We concluded that Abdul Al-Qadir resorted to multiple forms of shifts that revealed the features of his poetry, its richness as a stylistic feature full of connotations, and the poet’s tendency to imitate the ancients. Therefore, we recommend in the study tracing the poet’s skill to reveal the psychological influences that refined his experience, and we draw attention to studying his poetry from the perspective of prison literature, considering it a prominent feature in his poetic experience.

Keywords: Salim Abdel Al-Qader – shift – rhythm – poetic meters.

الانزياح في ديوان (القادمون الخضر) لسليم عبد القادر

أ. نوف يحيى محزري*1, الأستاذ الدكتور / حنان عبد الله الغامدي1

1 كلية اللغات والترجمة | جامعة جدة | المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: تهدف هذه المقالة إلى دراسة ديوان سليم عبدالقادر (القادمون الخضر) دراسة أسلوبية من خلال محور الانزياح الذي يعبر عن انحراف الكلام عن نسقه المثالي لغايات وفوائد بلاغية؛ وقد قسمنا الدراسة إلى تمهيد وثلاثة فصول، تناولنا في التمهيد مقاربات مفهومية، ثم عرضنا للانزياح الإيقاعي في الأول، وللتركيبي في الثاني، وللدلالي في الثالث، وفق منهج وصفي تحليلي للأساليب الشعرية، وخلصنا إلى أن عبدالقادر لجأ إلى صور متعددة من الانزياحات التي كشفت عن معالم شاعريته، وعن ثرائها كملمح أسلوبي مترع بالدلالات، وعن ميل الشاعر إلى محاكاة القدماء؛ لذا نوصي في الدراسة بتتبع نتاج الشاعر للكشف عن المؤثرات النفسية التي صقلت تجربته، كما نوجه العناية إلى دراسة شعره من منظور أدب السجون  بعدّه ملمحاً بارزاً في تجربته الشعرية. 

الكلمات المفتاحية: سليم عبد القادر- الانزياح- الإيقاع- البحور الشعرية.