الأدبية
The dialectic of literary aesthetics between the old and the new
The theory of deviation as a model
Dr. Jihad Faiz Al-Islam
Department of Arabic Language and Literature | University of Tehran | Iran
Abstract: The study aimed to extract aesthetic transformations and develop its theory. Poetry went through many transformations in its themes and arts, and therefore poetry had to transform in its aesthetics as well. Poetry is renewed from time to time, just as the phoenix is renewed if it becomes weak, so that its vitality, aesthetics, and arousal of feelings remain. The researcher addressed Through this study,
literary aesthetics is considered the artistic pillar that distinguishes Arabic poetry, and is considered one of its most important features and important characteristics. It is assumed that there are many developments and theories that these literary aesthetics have undergone, and to achieve the goal of the study, the researcher used the descriptive analytical method as it is suitable for this type of studies. Therefore, he The research included an introduction, four sections, and a conclusion for a set of results reached by the study, including:
-Theories of literary aesthetics developed over time, and changed according to time, place, and the theorists who were interested in them.
-Literary aesthetics is a new, old term, and modern theories in it are still under development and crystallization in Western literature, as well as Arabic literature, and they still need a lot of maturity, expansion, and intellectual and literary theorizing.
-The term literary aesthetics has lived a long life, and it is one of the terms that will remain as long as poetry and literature remain, because the survival of poetry is linked to the survival of humans, their feelings, and their humanity. Poetry has no meaning without beauty, just as there is no meaning for a person without feelings. The study recommended discussing modern aesthetic theories of Western origin and employing them in the field of Eastern and Arab literature and poetry.
Keywords: Literary, aesthetic, dialectical, theories, the old, deviation.
جدلية الجماليات الأدبية بين القديم والجديد
نظرية الانزياح نموذجاً
الدكتور/ جهاد فيض الإسلام
قسم اللغة العربية وآدابها | جامعة طهران | إيران
المستخلص: هدفت الدراسة إلى استخلاص التحولات الجمالية وتطور نظريتها، فالشعر مرّ بتحولات كثيرة في موضوعاته وفنونه، ولذلك كان على الشعر أن يتحوّل في جمالياته أيضاً، فالشعر يتجدد من وقت إلى آخر كما يتجدد طائر العنقاء إذا أصابه الضعف، لتبقى حيويّته وجمالياته وإثارته الأحاسيس، وقد تناول الباحث من خلال هذه الدراسة الجماليات الأدبية باعتبارها الدعامة الفنية التي يميز بها الشعر العربي،
وتعد من أهم مميزاته وخصائصه المهمة، مفترضاً وجود الكثير من التطوّرات والنظريّات مرّت بها هذه الجماليات الأدبية ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لمثل هذا النوع من الدراسات، ولذا فقد اشتمل البحث على مقدمة وأربعة مباحث وخاتمة لمجموعة من النتائج التي توصلت إليها الدراسة ومنها:
– تطورت نظریات الجماليات الأدبية بمرور الزمان وتغيّرت حسب الزمان والمكان والمنظرين الذين اهتموا بها.
– الجماليات الأدبية مصطلح قديم جديد والنظريات الحديثة فيه ما زالت قيد التطوّر والتبلوّر في الأدب الغربي وكذلك الأدب العربي، ولم تزل بحاجة إلى كثير من النضج والتوسّع والتنظير الفكري والأدبي.
– مصطلح الجماليات الأدبية عاش عمراً مديدا،ً وهو من المصطلحات التي ستبقى ما بقي الشعر والأدب لأن بقاء الشعر مرتبط ببقاء البشر وأحاسيسه وإنسانيته، فلا معنى للشعر دون جمال كما لا معنى للإنسان دون أحاسيس. أوصت الدراسة مناقشة النظريات الجمالية ذات الطابع الحديث الغربية المنشأ وتوظيفها في مجال الأدب والشعر الشرقي والعربي.
الكلمات المفتاحيّة: الأدبية، الجمالية، الجدلية، النظريّات، القديم، الانزياح.